Konsten att må bra mentalt

Hälsa handlar om balans

Konsten att må bra mentalt

Som människor drabbas vi av olika mentala påfrestningar. Läs mer under Mental hälsa.

Mental hälsa handlar om balans

  • mellan självbild och målbild – hur jag ser på mig själv och hur jag vill vara
  • mellan arbete/skola, fritid och familj
  • mellan vila och aktivitet
  • mellan det jag vill och det jag gör. 

Det är viktigt att veta att hjälp finns att få om du själv eller någon i din omgivning märker att du förändras i ditt själsliga mående. Ju tidigare man söker hjälp, desto bättre är det. 

Precis som att träna sin kondition och styrka behöver vi träna vår hjärna. Prova dig fram för att hitta vad som passar för dig.

För att hitta balans behöver vi vara närvarande. En bra början är att varva ner och landa här och nu. Nedan följer lite enkla övningar som du kan göra.

Det finns även korta instruktionsfilmer på internet för qigong, yoga, meditation och mindfulness. 

 

Andningsövningar

I olika traditioner runt om i världen finns det mängder av andningsövningar. En av de enklaste är att under tre minuter andas in i fem sekunder och ut i fem sekunder. Det går att göra i stort sett var som helst.

I dag finns det en rad appar att ladda hem med olika andningsövningar. 

https://support.apple.com/sv-se/HT206999
https://breathe2relax.soft112.com/
https://www.microsoft.com/sv-se/p/relax-lite-stress-anxiety-relief/9nblggh4pgxv?activetab=pivot:overviewtab

Qigong

Qigong betyder energiarbete. Det finns tusentals qigongformer, vissa flera tusen år gamla och andra helt moderna. Metoden består av mental koncentration, enkla rörelser och andning för att förbättra cirkulationen av energi i kroppen. Man tränar också avslappning, meditation, koncentration, kroppskännedom och psykisk balansering. Det finns både stående och sittande qigong.

Pandametoden är specifikt utformad för människor med rörelsenedsättning.

Yoga

I västerländskt perspektiv kan man säga att yoga handlar om att föra samman kropp, själ och sinne. Precis som med qigong så finns det flera tusen yogaformer.

Inom yogan eftersträvas en balans mellan meditation, andningstekniker och kroppsövningar. Även inom yogan arbetar man med energiflödet i kroppen genom fysisk rörelse, kroppspositioner, andning och meditation.

Läs mer på https://xn--ryggmrgsskada-ffb.se/andning-yoga/.

Mindfulness

Mindfulness innebär att vi är medvetna, uppmärksamma och närvarande om jaget i varje ögonblick. Medveten närvaro kräver träning. Välj ut en stund om dagen där du tränar på att vara medvetet närvarande. Mindfulness är stressreducerande och för med sig en mängd andra mentala och fysiska fördelar som till exempel att hantera smärta och sova bättre.

https://ryggmärgsskada.se/andning-yoga/

https://www.1177.se/Kalmar-lan/liv–halsa/stresshantering-och-somn/mindfulness/