Vad är en bra hälsa och livsstil

Vad är en bra hälsa och livsstil?

WHO:s definition av hälsa:

”Hälsa är ett tillstånd av fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande och inte endast frånvaron av sjukdom och funktionsnedsättning.”

Så klart betyder bra hälsa olika saker för olika människor. Tradition och kultur spelar roll, men också hur du vill leva ditt liv. Vad betyder bra hälsa för dig?

När livssituationen ändras och rörelseförmågan är nedsatt är det extra viktigt att ta hänsyn till sin kropp. För att kunna leva ett bra och långt liv blir fysisk och psykisk hälsa extra viktigt. 

Att må bra trots en skada handlar mycket om din inställning. Det är viktigt att hitta tillbaka till positiva tankar och glädjas över det som skapar mening i livet – umgås med vänner och familj, gå på restauranger, teater och bio eller vad just du vill göra. 

Vad är en bra hälsa och livsstil?

WHO:s definition av hälsa:

”Hälsa är ett tillstånd av fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande och inte endast frånvaron av sjukdom och funktionsnedsättning.”

Så klart betyder bra hälsa olika saker för olika människor. Tradition och kultur spelar roll, men också hur du vill leva ditt liv. Vad betyder bra hälsa för dig?

När livssituationen ändras och rörelseförmågan är nedsatt är det extra viktigt att ta hänsyn till sin kropp. För att kunna leva ett bra och långt liv blir fysisk och psykisk hälsa extra viktigt. 

Att må bra trots en skada handlar mycket om din inställning. Det är viktigt att hitta tillbaka till positiva tankar och glädjas över det som skapar mening i livet – umgås med vänner och familj, gå på restauranger, teater och bio eller vad just du vill göra. 

Håll en hälsosam vikt

Vad är en hälsosam vikt? Hur mycket bör man egentligen väga? En enkel metod att se om du har en hälsosam vikt är att mäta midjan. Män bör ha ett mått under 94 cm. För en kvinna är ett bra mått under 80 cm.
Med en ryggmärgsskada har du mindre muskelmassa och därför minskar kroppens förbränning och behov av mat.  Näringsfattiga matvaror som exempelvis läsk, kakor, godis och chips bör undvikas. Med dagliga vanor, som att ta mindre portioner och hälften av tallriken med sallad och att äta några frukter per dag, har du skapat en grund för sunda matvanor.
Läs mer om vikt och kost på https://ryggmärgsskada.se/vikt-kost

Rör på dig

Var aktiv i minst 30 minuter per dag. Att vara aktiv betyder inte att du behöver delta i idrott eller gå på gym. Att rulla utomhus, armcykla eller styrketräna med gummiband och hantlar hemma är enkla aktiviteter att göra i vardagen.
Motionen/träningen gör dig starkare, skyddar från skador i muskler och leder och gör att dina förflyttningar blir lättare. Läs mer om motion och träning.

Kurser

Vi vill ge dig de bästa förutsättningarna för integrering och delaktighet i det svenska samhället.

Träffa vänner

Det är lätt hänt i en period av sjukdom och sorg att man isolerar sig. Dina vänner kanske kan bli rädda och dra sig undan. Låt dina vänner se att du är den du alltid varit. Var den som tar kontakten.
Att delta i olika sammanhang, såsom rehabilitering, kurser och Facebookgrupper skapar möten med människor som delar dina intressen, erfarenheter och engagemang. Andra mötesplatser kan till exempel vara kyrkan, templet eller moskén.

Våga be om hjälp

Sist men inte minst, våga be om hjälp. Ta tag i din oro, ängslan eller problem med hälsan så tidigt som möjligt. Stöd och hjälp kan fås på flera sätt. Genom till exempel kontakt med dietister, träningsinstruktörer, fysioterapeuter och personer som jobbar med coachning.
Nyckeln till ett långt bra liv ligger i att hitta en balans mellan att vara självständig och klara sig själv och att veta när man behöver be om hjälp.